Sommige mensen genieten van het wachten op Schiphol: gezellig fantaseren over de vakantie dichterbij komt, mensen kijken op het vliegveld, of gewoon lekker een hamburger verorberen bij de Burger King. Toch kunnen we het ons ook heel goed voorstellen als je het vervelend vind om langs niks te moeten doen, al helemaal als je het druk hebt. Gelukkig gaat er binnenkort verandering komen in de regel dat je minimaal twee uur voor vertrek op Schiphol aanwezig moet zijn. Het vliegveld belooft dan ook dat alle vliegveldergernissen vanaf deze week verleden tijd zijn. De manier waarop passagiers gecontroleerd worden wordt namelijk compleet op de schop genomen, inclusief een opening van nieuwe centrale controle- en beveiligingsterminals.
Nieuw systeem op Schiphol
De controles verlopen niet alleen soepeler, maar zijn voor de klant op alle vlakken ook aangenamer. De wachtruimtes zijn uitgerust met sfeervol licht, warme kleuren, lekkere geurtjes en houten vloeren en plafonds. De controles zijn vanaf nu dan ook gericht op de klant, in plaats van enkel op functionaliteit. Waarom één kiezen als beiden uitersten ook bewerkstelligd kunnen worden? Wachten op een controle duurt vanaf nu maximaal tien minuten voor normale passagiers, en businessclassreizigers zijn zelfs binnen vijf minuten klaar.
Veiligheidsdirecteur Ron Louwerse hoopt zelfs dat de controles zo aangenaam verlopen dat klanten nog een keer willen, bij wijze van spreken. Het kan zijn dat je al een keer eerder met behulp van de nieuwe methode gecontroleerd bent, want het systeem draait al een jaar proef in vertrekhal 1. Alle kinderziektes zijn dankzij alle tests dus al uit het systeem gehaald, waardoor het een prettige ervaring is voor zowel de passagier als het personeel van Schiphol.
Fouilleren middels bodyscan
Ook het fouilleren wordt met het nieuwe systeem als een stuk prettiger ervaren, als we de woordvoerder van Schiphol moeten geloven. De nieuwe body-scanners zijn een stuk preciezer, en zullen minder vaak broekriemen of zweetplekken registreren als gevaarlijk.
Ook de bagagescan is vernieuwd, en over een paar jaar hoeft elektronica zelfs niet meer apart te worden gescand. Ook is het nieuw dat klanten niet per se in de volgorde van de rij geholpen hoeven te worden. Stel je stond in de rij voor de bagagecontrole achter persoon B, maar je bent eerder klaar dan zij/hij. Dan mag jij gewoon eerder door met het volgende deel, wat ervoor zorgt dat de mensen een stuk sneller kunnen doorstromen. Een grote verbetering dus, waar elke passagier de komende tijd van kan gaan profiteren.