Als je vliegt vanaf luchthaven Schiphol, zijn er verschillende methoden om in te checken. Elke methode van inchecken met elk zijn voor- en nadelen. Wij hebben de verschillende mogelijkheden voor het inchecken op een rijtje gezet.
Inchecken bij de balie op Schiphol
De klassieke manier van inchecken op Schiphol zelf, is altijd mogelijk. Je gaat naar de incheckbalie van de luchtvaartmaatschappij op Schiphol waarmee jij gaat vliegen en sluit aan in de rij. Deze manier van inchecken heeft als voordeel dat je met een medewerker in contact bent, waardoor je gelijk dingen kan vragen als je iets niet begrijpt. Ook als er iets niet lukt, is de medewerker al aanwezig om te helpen. Deze klassieke manier van inchecken geeft ook rust, omdat het bekend is en er weinig fout kan gaan. De nadelen van deze manier van inchecken zijn o.a. dat het veel tijd kan kosten voordat je eenmaal aan de beurt bent, en dat je doordat je aan de late kant bent een slechtere stoel toegewezen krijgt dan gewenst. Toch is deze wijze van inchecken op de luchthaven van Schiphol zelf, nog een van de meest voorkomende wijze van inchecken.
Inchecken bij de self-service check-in
De self-service check-in houdt in dat je naar een van de kiosken gaat die vlak bij de incheckbalies van desbetreffende luchtvaartmaatschappij staan. Bij zo’n kiosk kan je zelf inchecken, wat redelijk snel en gemakkelijk gaat. De voordelen zijn dat de rij voor een kiosk vaak minder lang is dan de rij voor de incheckbalie, en dat je nog steeds hulp kan inschakelen bij een van de aanwezige medewerkers. De nadelen van de self-service check-in zijn dat je nog steeds vroeg op Schiphol moet zijn om in te checken, en dat je nog steeds kans hebt dat de beste stoelen in het vliegtuig al bezet zijn. Indien je bijvoorbeeld vliegt met luchtvaartmaatschappij KLM, dan kun je gebruik maken van de self-service check-in. Op de website van KLM staat dit proces van inchecken uitgebreid omschreven.
Inchecken via internet
Als je voor deze optie kiest kan je gewoon thuis via het internet inchecken. Dit geeft rust, omdat je het inchecken dan al achter de rug heeft nog voordat je voet zet op Schiphol. Voordelen zijn dat je op Schiphol alleen nog maar bezig hoeft te zijn met het afgeven van je ruimbagage, en dat je zo vroeg kan inchecken dat je een grote kans hebt dat je een goede stoel in het vliegtuig bemachtigt. Bij veel luchtvaartmaatschappijen kan je dan zelfs kiezen welke stoel je wilt. De luchtvaartmaatschappij Transavia maakt al lange tijd gebruik van het online inchecken, uitgebreide vindt je op hun website. Er zijn ook nadelen aan deze incheck methode, want er is kans dat je vastloopt tijdens het online inchecken en dan is er geen medewerker die naast je staat die je kan helpen. Daarnaast is er kans dat je incheck-verzoek niet doorkomt bij de luchtvaartmaatschappij waardoor je op Schiphol alsnog moet inchecken. Gelukkig komt dat bijna niet voor.